Wednesday, July 27, 2016

ORKID BULUH ARUNDINA GRAMINIFOLIA

Anggerik atau orkid buluh, nama saintifiknya Arundina Graminifolia adalah spesies orkid dalam genus Arundina. Orkid ini banyak ditemui tumbuh di negara-negara Asia Tenggara khususnya di bahagian lereng-lereng bukit ataupun pergunungan kawasan tanah tinggi. Kat Malaysia ni, kita boleh nampak orkid buluh ni dalam semak bila lalu highway PLUS. Nak-nak kat Cameron Highland.


Bunga Orkid Buluh Arundina Graminifolia
KEMBAR CATTLEYA


Ciri-ciri
  • Arundina Graminifolia adalah sejenis orkid yang tumbuh di tanah. Daunnya hijau berbentuk bujur runcing. Panjang daun berukuran 9-19 cm dan lebar 0.8-1.5 cm. Orkid ini berbunga tak kira musim panas atau hujan. Bunganya pula keluar satu persatu dalam tangkai bunganya dalam tempoh yang lama. Bunga batang yang muncul dari bahagian atas tongkat, menghasilkan bunga berurutan. Lepas satu gugur, keluar bunga yang seterusnya. Bunganya sebesar lebih kurang 6 cm, berwarna ungu bermerah jambu dan petalnya ungu keputihan sikit. Bentuk bunganya tak ubah seperti orkid Cattleya. Kembar boleh jadi. Ketinggian keseluruhan pokok orkid buluh ni boleh mencecah 2 meter kalau dilihat di habitat asalnya. Tapi kalau tanam kat tanah biasa atau tanah rendah, tak mungkin setinggi itu (70cm). Pokok ni boleh tumbuh secara merumpun macam pokok buluh. Sama seperti orkid Epidendrium, pseudobulbs lama mempunyai daun berselang seli di sepanjang jarak.

Struktur Orkid Buluh Arundina Graminifolia
DAUN PANJANG MACAM DAUN BULUH


 Penjagaan Tanaman
  • Boleh dibiakkan melalui biji benih atau keratan bawangnya. Arundina Graminifolia adalah orkid daratan yang boleh ditanam terus atas tanah. Tak seperti medium tanaman macam orkid biasa yang memerlukan arang atau batu atau sabut. Orkid buluh boleh disiram macam biasa, cuma jangan bagi air bertakung la. Tak cerewet sangat macam orkid biasa. Dedahkan pokok kepada cahaya matahari secara direct. Tiada masalah sebab Arundina Graminifolia adalah sejenis orkid yang tahan lasak. Malah bunganya akan berkembang lagi mekar.

No comments:

Post a Comment