Wednesday, March 30, 2016

MENGUAP BERJANGKIT

B
ila ada orang sekeliling kita, terutama sekali yang rapat dengan kita tengah nganga menguap dan kita pun tengok dia menguap , pastu kita pun menguap sekali. Berjangkit!!! Korang perasan tak benda ni? Magik kan? hahaha. Selalu benda ni terjadi kat aku bila dok sebelah seat driver, bila driver menguap, aku pun ikut. vice versa. Fakta saintifik mengatakan kita menguap adalah kerana kekurangan oksigen pada saluran darah dalam badan.


menguap berjangkit contagious yawning
TAK SYAK LAGI YANG HAIWAN JUGA MENGUAP



Menguap ni memang tak boleh nak dikawal. Bagi yang beragama Islam, kita memang kena tutup mulut masa menguap.. nanti setan masuk. Sunat ucap astaghfirullah hal azim. Kadang2 bila baca "menguap" pun boleh buat kita menguap. Bagi aku, aku setuju.

Yang sebenarnya, bila kita tengok orang lain menguap, otak kita akan cepat-cepat proses maklumat yang kemudiannya tu dihantar ke brain circuitry menganalisa dan tiru apa yang mata kita tengok orang lain buat. Circuitry ini dipanggil mirror neuron system . dah nama pun "mirror" bermaksud cermin., so kita akan ikut benda yang sama laa. wuarggghhh ..Anda yang baca post ni, agak-agak menguap tak ?

No comments:

Post a Comment